Orebarkfarge til skinnfelltrykk

Siden tradisjonen med å sy og trykke på skinnfeller er veldig gammel, måtte skinnfellmakere før bruke andre fargestoffer til å trykke med enn de vi nå har tilgang til. Orebarkfarge var mye brukt. Det er altså barken av gråor, som har dette kraftige fargestoffet som blir enda tydeligere når det kommer i kontakt med lys og luft.

Treet må felles, og dette må gjøres når sevjen går, altså tidlig på våren. Fra gammelt av het det også at dette måtte gjøres på økende måne(!) – og ha gjerne hansker på. Det tok lang tid å få fargen av hendene mine.

DSC_0202

Så skal barken hakkes opp, og siden jeg er glad i moderne utstyr, fant jeg ut at det var kjekt å bruke ei kompostkvern til å grovhakke barken. – Men når jeg først var i gang med elektriske hjelpemidler, fant jeg ut at den gamle hurtigmikseren som jeg hadde arvet, ville sikkert gi mindre biter.

DSC_0204

DSC_0206

Så tilsatte jeg vann og lot det stå på badegulvet til det hadde gjæret ferdig. Det tok vel 14 dager. Deretter kommer kokingen, og på dette tidspunktet bør prosessen flyttes utendørs. Det lukter! Etter noen timers koking, var det bare å sile, for å få ut barkbitene fra væsken.  Jeg brukte først et dørslag og deretter silte jeg gjennom et gammelt kjøkkenhåndkle.

DSC_0246

Så er tiden kommet for å redusere væsken, eller koke den inn til en mer konsentrert farge som det går an å trykke med.

DSC_0874

Fordeler med orebarkfarge:

  1. Jeg synes fargen ble fin!
  2. Det var slik det ble gjort i gamledager.
  3. Det blir et naturlig og miljøvennlig fargestoff.
  4. Tørket orebark kan oppbevares og brukes lenge (flere år).

 

Ulemper med orebarkfarge:

  1. Det tar lang tid og er mye styr å lage fargen.
  2. Du må ha tilgang til oretrær akkurat på den riktige tiden på året.
  3. Det er vanskelig å få god konsistens (viskositet) på fargen. Hvis den er for tynn gir den dårlig trykk og hvis den er for tykk legger den seg på overflaten og krakelerer.
  4. Fargen trekker utover i skinnet hvis trykket blir vått. (Kan ikke vaskes.)
  5. Trykket blir ikke lysekte, det vil si at det blekner lett i sollys.
  6. Det er vanskeligere enn vi er vandt til å få trykkblokkene rene igjen.

 

Hvis noen, på tross av dette vil prøve selv, har jeg tørket og hakket orebark til salgs!

 

 

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Tradisjonell trykkfarge, Trykking og farge til skinnfelltrykk, Trykking på skinn og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

