Bånd over sømmene på skinnfellen

dsc_0419

Her har jeg omtrent 7 meter bånd til å sy over sømmene på en fell jeg arbeider med.

Det er ganske mange som spør om jeg selger band til å sy over sømmene, men det gjør jeg ikke! Jeg mener at båndene som skal være over sømmene, skal ha samme kvalitet og farge som resten av fellen. Derfor lager jeg disse båndene av en buk fra ett av skinnene jeg syr av. Bukskinnet egner seg best til dette, fordi det er tynt og lett å sy i og fordi ulla kan være litt tynn og pistrete der.

Jeg har kjøpt meg ei hårklippemaskin hos Jula for 298kr. Den egner seg utmerket til dette, men hvis du vil koste på noen kroner til, går det også an å få oppladbare maskiner. Både Elkjøp, Expert og Clas Olsson osv har slike maskiner.

Du får best resultat hvis du klipper mot ullas vokseretning.Det behøver jo ikke å være absolutt glattbarbert, for det er den andre siden av båndene vi bruker.

Først renskjærer jeg for å få bort ev kulepennmerker og få ei rett linje. Skjærebrett, rullekniv og plexiglasslinjal er utstyret jeg bruker til dette. Jeg lager båndene i 10 mm bredde. For kursdeltekere som ikke har holdt på med dette før, anbefaler jeg 12mm bredde på båndene. Når båndene er så smale er det ikke noe poeng å lage buede bånd til svangesømmene, for når du syr den ytterste sømmen først, er det lett å utligne den ekstra vidden i innersvingen.

dsc_0418

Dette ble nesten 7 m bånd av bare en buk. Det regner jeg med er rikelig til en fell av fire skinn. – Og fordi jeg liker å ha full kontroll, sorterer jeg båndene etter lengde og fester de i klyper. Når jeg skal bruke et bånd tar jeg det korteste jeg har som er langt nok.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Arbeidsprosessen, Skinnfellsøm, Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

