Superfine skinn

En flokk med 30 store gotlands-søyer ble klippet og da ulla var vokst ut igjen til omtrent 10 cm ble de slaktet. Skinnene ble beredt etter alle kunstens regler og baksiden av skinnene ble slipt. Skinnene ble ikke klippet igjen. Så var jeg så heldig at jeg fikk kjøpe disse skinnene, og det er ikke tvil om at de har fått et godt hjem midlertidig hos meg. Jeg blir lykkelig langt inn i sjelen av å se på dem!

DSC_0035DSC_0039

Jeg har hatt store skinn før, men disse tror jeg slår alle tidligere rekorder.

DSC_0041

Lammeskinn av gotlandsfår pleier å ha tilskjæringsstørrelse til fell på 60×75 cm. Disse er opp til 90 cm brede og like lange.

Slike vidundere av noen skinn pleier å koste det hvite utav øyet. (Det vet alle som har vært på Gotland.)  Skinnene jeg har fått tak i kan vel heller ikke sies å være billige, men størrelse og kvalitet tatt i betraktning, bør det ikke være noe å si på prisen. De koster 2500 eller 3000 kr/stk.

DSC_0043

På min handletur til Sverige kjøpte jeg også noen leichesterskinn og søyeskinn av gotlandsfår som er klippet på ca 40 mm på vanlig måte, samt lammeskinn av gotlandsfår i store mengder! – Nå skal lammeskinnene finsorteres til feller og måles opp, så jeg blir ikke arbeidsledig med det første!

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i skinn til salgs, Skinnfellsøm og merket med , , . Bokmerk permalenken.

11 svar til Superfine skinn

  1. Inger lise Valstad sier:

    Å hvor gjerne jeg skulle fått kjøpt 2 slike skinn!

  2. Unni Waksin sier:

    Kjempefin og inspirerende side du har. Jeg er interressert i å kjøpe 4 store skinn av gotlandsfår. De skal brukes til en fell. Plukker du ut skinn som passer sammen, eller kan jeg se de noe sted?
    Med vennlig hilsen Unni W.

    • skinnfell sier:

      Hei Unni
      Jeg lager pakker av skinn som passer sammen. Da kan du se hvor stor jeg mener at fellen kan bli og hvordan skinnene kan kombineres. Jeg er ikke ferdig med å kombinere og måle opp lammeskinene enda, men jeg skal gjøre det de nærmeste dagene. Send meg en Mail på tcbterje@online.no og og fortell om du vil ha mørke eller lyse skinn. Jeg kan sende deg bilder av skinnene så du kan vurdere.

  3. Rita Metveit sier:

    Hei du! Jeg lurer på om du vet om fellene under vikingtiden hadde trykk, eller bare ble sydd sammen? Vi skal ha noe som heter Skeidet her i august. Da skal jeg sitte å sy skinn, og vi skal prøve å gjøre det så tidsriktig som mulig. Rita

    Sendt fra min iPhone

    • skinnfell sier:

      Hei Rita!
      Man tror at det å trykke ornamenter på skinnfeller har vært gjort i «uminnelige tider» – da inkluderer vel det vikingtiden også! Så vidt jeg vet er det ingen rester etter slike ting fra vikinggravene. Det er funn av villsauskinne, men man kan ikke se om det har vært trykk på de.

  4. Marit Myrvik sier:

    nydelige skinn. Har du adresse til leverandør eller videreselger du?

    mvh Marit Myrvik

    ________________________________

    • skinnfell sier:

      Jeg videreselger disse skinnene for prisene som framgår av bloggen. Hvis du er interessert så send meg en mail til tcbterje@online.no Det er nok lurt å være rask, for disse forsvinner som varmt hvetebrød!
      Hilsen Britt

  5. Marit H. Lillebø sier:

    Håper du har 2 fine skinn til meg som jeg har bestilt tidligere. De skal brukes til babypose.

  6. Marit H. Lillebø sier:

    Håper du finner noen med god krøll I

  7. Åse Ingeborg Raastad Velsand sier:

    Hei Britt, ja, du har virkelig vært på storhandel! Jeg ser du har kjøpt leichesterskinn, og det fanger min interesse nå. Jeg kjøpte det hos deg for noen år siden og det ble en vakker fell til datter-datteren vår. For snaue to uker siden ble jeg farmor, og jeg kan jo ikke gjøre forskjell! Så jeg vil veldig gjerne ha to leichesterskinn – størst mulig – til fell for vesle Leona. Jeg kommer gjerne innom deg, ringer i forkant og sjekker at det passer. God helg, Åse

    Sendt fra min iPad

Legg igjen en kommentar

