Sitteunderlag er personlige gaver til de som har alt!

Karin

Nå har jeg lagd noen sitteunderlag som «takk for hjelpa-gaver». Det er mange år siden jeg lagde sitteunderlag for første gang, og jeg skal innrømme at jeg etter hvert har temmelig bastante oppfatninger om hvordan mine sitteunderlag skal være! De kan godt ha mange skjøter, med akkurat disse er uten skjøter. ( Kanskje mitt neste blogginnlegg blir om hvordan jeg utnytter skinnene.)

Gunnar

Trykket kan ta opp et tema som mottakeren er interessert i, og kanskje antyde bruksområdet.

jegerJeg synes det er mest praktisk med hverdagskant på sitteunderlag. Den tar ikke ekstra plass verken i sekken eller under rompa.DSC_1404

Når man skal sy på et kantbånd av svinemokka eller lignende, er det viktig å stramme skinnbåndet litt, samt feste det med klyper før man begynner å sy. Det tynne skinnet man kanter med, utvider seg alltid litt når man syr det på. For å unngå å få en buklete kant, bør kantebåndet være omtrent 1 cm kortere på 40 cm lengde. Det skal ikke strammes for mye heller, bare sånn passe!

hverdagskant 1

Jeg syr små tråklesting (som ved quilting) og bruker tang til å dra gjennom nåla. For hvert 3. – 4. sting syr jeg et attersting for å låse sømmen.

 

hverdagskant 3

 

 

 

 

 

DSC_1409

 

DSC_1399

 

 

 

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Arbeidsprosessen, Småting i saueskinn. Bokmerk permalenken.

8 svar til Sitteunderlag er personlige gaver til de som har alt!

  1. Torild Tjensvold sier:

    Veldig koselig med personlig motiv. Er det mulig å få kjøpt trykkblokken av jegeren, noen plass? Torild

    • skinnfell sier:

      Jegeren og fiskeren har jeg fått laget «bare til meg selv». Det kan alle andre også. Send tegning til Fjellform, så forvandler Ivar Haugen tegningen til en trykkblokk!

  2. Anna Marit Ingvaldsen sier:

    Hvor mye koster sitteunderlagene, Britt, og lager du eventuelt mindre utgaver til barn? Kunne være interessert i å bestille noen julegaver.Hilsen Anna Marit Ingvaldsen :))

  3. skinnfell sier:

    Hei. Jeg tar 550kr for sitteunderlag som er 40x40cm og IKKE er kantet. Til barn er det nok med 30x30cm, i hvert fall opp til 10årsalder omtrent. Prisen for disse er 300kr.
    Det er naturligvis litt flottere med kant i svinemokka rundt. Ulempen er at det må til 3,2m håndsøm for å få det til! Det blir ikke helt gratis, så jeg tar 900kr for sitteinderlag på 40×40 cm med skinnkant og snurrer i det ene hjørnet. Barneversjonen på 30×30 cm med kanting koster 600.

    • Anna Marit Ingvaldsen sier:

      Da lurer jeg på om du kan lage til 4 barnebarn , Brit : Cornelia 8år , Mathilda ,6 år, Jo 5 år og Isak 2,5 år . Julegaver🙂 Mvh Anna Marit Ps .jeg må ikke ha dem kantet, hvis du ikke har tid!

  4. Eg ser du syr med raud tråd, kvar får ein kjøpt det?

    • skinnfell sier:

      Jeg syr alle sømmer unntatt den siste på kantingen med lintråd. Andre sømmen på kantbandene, – den mest synelige sømmen, syr jeg med vanlig sytråd, polyester etc. i en farge som er mest mulig lik skinnbandet.

Legg igjen en kommentar

