Mitt «enkleste»produkt

En av utfordringene ved å være skinnfellmaker, er at materialene vi bruker er kostbare og det er en stor jobb å sy en skinnfell. Da må, naturligvis, produktene bli kostbare. Jeg liker best å kante og avslutte i pakt med håndverkstradisjonen, men enkelte ganger kan man kompromisse litt!

Til brudeparet

Her har jeg brukt det jeg kaller for sitteunderlagsskinn. Det er ganske kortklipte, tette skinn av sau av blandingsrase. De er vaskbare og har en fin bakside. Et slik skinn koster 950 kr (inkl mva) og av det kan jeg som regel få et stykke på omtrent 50 x 80 cm.

Jeg skjærer ut så stort stykke som jeg kan få uten å skjøte inn (her 50×80) Kantborden trykker jeg helt i ytterkant av skinnet, også er det «litt av hvert» innafor, avhengig av hvem som er mottaker, og til hvilken anledning.

til dåpsbarnet

Her er det et dåpsbarn som er den heldige mottaker.

Disse små, enkle men ganske anvendelige skinnene tar jeg 1200kr for inkl mva, og det er vel ingen upris?

Britt

Jeg har retusjert vekk navn på begge disse bildene, men det står altså både navn på brudeparer og dåpsbarnet på skinnene.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Babyfeller og poser, Mine ferdige skinnfeller, skinn til salgs, Småting i saueskinn. Bokmerk permalenken.

3 svar til Mitt «enkleste»produkt

  1. Karin sier:

    Hei🙂
    Jeg har fått ett gammelt skinn som tidligere har blitt brukt i en seng på 1950- tallet og skal rense det for skitt og lort.
    Selve skinnet er blitt stivt, så har du noen idé om hvordan jeg kan få det mykt igjen?🙂

    • skinnfell sier:

      Hei
      Det kan være en utfordring med så gamle skinn at vi ikke vet hvordan de ble beredt. Generelt kan jeg si at når skinnet har blitt stivt må fibrene i skinnet «knekkes opp igjen». Det gjør vi vanligvis mens skinnet er fuktig, ved å strekke, dra og kna det. Hvis skinnet ikke er vaskbart (og det er det antakelig ikke) kan du prøve å smøre på en type bodylotion på kjøttsiden av skinnet og gni og tøye på det.
      Lykke til!
      Hilsen Britt

  2. Line sier:

    Hei!
    Er på utkikk etter 50 års bryllupsgave til mine besteforledre. Å jeg fant da din side med disse nydelige skinnene!!
    Er det mulig å få bestilt ett sånt dobbelt sitteunderlag med deres navn og bryllupsdato på?
    hvor mye er prisen og kan du sende det i posten?

Legg igjen en kommentar

