Påskeforberedelser

Nå er det straks påske og med lang påskeferie på fjellet, er det viktig å sikre seg at man ikke går tom for handarbeid!

syskrin

Etter at jeg brakk ryggen for et par år siden, har jeg gitt meg som skiløper, men jeg er fortsatt veldig glad i å være på hytta på fjellet.  I år har jeg planer om å lage et par babyfeller, også holder jeg på med en fell av fire skinn med vanvittig mange innskjøtinger.

Innskjøting

ferdig innnskjøting

Jeg fastholder at skinnfellsøm er et enkelt handverk uten stort utstyrsbehov, – men jeg skal innrømme at jeg synes det er enkelt å gjøre klart det meste hjemme på verkstedet mitt.

Hårklippemaskin

Jeg gjør klar alt som skal skjøtes inn, lager bånd til å sy over sømmene og forbereder kantingen før jeg drar til fjells. Det er noen som bruker forskjellig typer skinn til å sy over sømmene. Jeg har hørt at skinn av reinkalv skal være velegnet og noen kjøper avhåret lameskinn til dette. Jeg bruker ikke noe av dette, for skinn fra buken av et av skinnene jeg syr av, er det som etter min mening passer aller best. Hvis du ikke trykker, kan du sikkert velge en annen løsning, men slik som jeg gjør det, er jeg sikker på at båndene ikke har en annen fargenyanse, eller tar opp trykkfargen forskjellig fra resten. – Dessuten er det fort gjort å fjerne ulla fra bukskinnet med en hårklippemaskin (til omtrent 200 kr). Jeg synes det er finest med smale bånd, 10 mm, så det blir utrolig mye av en skinnbit!

Bånd over sømmene

Hvit svensk pelsfår

Gotlandsskinn

Til kanting rundt fellen slår jeg meg mere løs. Jeg skjærer til svinemokka, lammenappa eller anilingarvet kalvesiknn i 20 mm bredde til å sy «hverdagskant» rundt . Ulempen er at alt farget skinn kan farge av når det blir vått. På sitteunderlag har jeg erfaring med at det går greit hvis jeg klemmer vannet godt ut, men til babyfeller pleier jeg å begrense meg til lyse farger.

Skinnband til kanting

– Men noen små unntak finnes:Johanfellen

 

 

 

 

 

 

 

 

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Arbeidsprosessen, Babyfeller og poser. Bokmerk permalenken.

3 svar til Påskeforberedelser

  1. signe Buajore sier:

    Kjempe fin blogg og veldige mange fine skinnfeller . Klør i fingrane når e ser alt det fine. Hadde meldt meg på på Hamar men det ble jo ikke noe av og angrer på at eg ikke meldte meg på på Gjøvik, men meiner eg såg det skulle bli nytt kurs i september 2014 så da vil jeg melde meg på der.mvh.signe Buajore

  2. Mari Ann sier:

    Hei Britt!!
    Flott babyfell!!
    Helt enig med deg vedr bånd, blir best resultat ved å bruke skinn fra samme skinn som «fellen»!
    Når du bruker farget kantbånd – syr du da med farget tråd også??
    Misunner deg litt som kan ta med skinn til fjells i påsken – jeg må nok ta med bunaden denne påsken, siste innspurt nå, skal være ferdig til 17 mai!! MEN SÅ blir det skinnfellsøm…..
    Ha en strålende påske og kos deg med fellene!!!
    Mari Ann🙂

    • skinnfell sier:

      Hei Mari Ann
      Jeg pleier å sy den første sømmen med lintråd, men den avdre sømmen, som synes, syr jeg med en kraftig sytråd i samme farge som kantbåndet.
      God påske til deg også og lykke til med bunaden!
      Hilsen Britt

Legg igjen en kommentar

