En ny fell av fire gotlandsskinn

ferdig trykket

Nå har jeg akkurat fått ferdig en skinnfell som består av fire gotlandsskinn som er klippet på 40 mm ullengde. fellen er 150 x 115 cm, og skal brukes som pledd i stua.

Jeg spandere gjerne noen meter rød tape når jeg skal trykke en skinnfell. Som kjent er det slik at «trykt er trykt». Det er ikke noen angrefrist på trykkingen. Etter å ha brukt mange, mange timer på å sy skinnfellen, – og for ikke å snakke om hvor dyre gode fellskinn har blitt, vil jeg helst unngå både små og store tabber i trykkeprosessen!

Jeg starter med å tape innenfor der brudekanten skal sys på. Når jeg har trykket den ytterste kantborden, taper jeg mellomrommet mellom kantbordene, slik at jeg får ei ny linje å trykke etter. Det går med noen meter tape, men det synes jeg er en uvesentlig kostnad i denne sammenhengen. Tapen jeg bruker er testet grundig ut, og sitter akkurat passe. Den er egentlig beregnet for å lukke frukt- og grønnsakposer i dagligvarebutikker.

Flatemønster i ruter

flaten

bord rundt flatemønsteret

Gjentakelse av innerste kantbord

livets tre

signatur

hjørne oppe

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Arbeidsprosessen, Mine ferdige skinnfeller, Trykking og farge til skinnfelltrykk. Bokmerk permalenken.

9 svar til En ny fell av fire gotlandsskinn

  1. Lisa-Marie sier:

    Så vakker!!!

  2. Gørill sier:

    Nydelig, nydelig! Jeg syr også en del i skinn, men jeg har noen spørsmål til deg. For det første, hvor får du tak i de fine gotlansskinnene? Og den smale tapen? Og, er det fine treet fra Fjellform?

    • skinnfell sier:

      Hei
      Takk, takk! Jeg importerer gotlandsskinn og selger videre så lenge jeg har. Den røde tapen kjøper jeg hos Nor-engros (Johs Olsen). Treet er det Fjellform som har lagd for meg, men det er min datter som har tegnet to versjoner av «livets tre». Den andre versjonen med fugler i er i lista til Fjellform, men denne er det bare jeg som har.

  3. Mari Ann sier:

    Vakker, vakker!!!
    Har du noen skinn å selge nå??

  4. Cecilie sier:

    Her var det mye flott arbeid! Jeg forstår på siden din at kvaliteten på skinnet er avgjørende for prisen, men har du mulighet til å gi en prisantydning på slike feller som er ferdig trykket?

  5. Kristin Vegge sier:

    Hei, selger du slike ferdiglagde skinnfeller? Hvis ja hvor mye koster en slik som denne? Kjempefint!!

  6. Signe Buajore sier:

    Kjempe fine ting du lager. har veldig lyst og gå på kurs hos deg, Skal du ha kurs i sommer eller høs?

    • skinnfell sier:

      Hei
      Nå er det kurset på Gjøvik som står for tur. Det går over to helger;7. – 9. Mars og 28. Og 29. Mars. I sommer skal jeg holde kurs på Raulandsakademiet uka etter St.Hans. Kunne dette være av interesse?
      Hilsen Britt

Legg igjen en kommentar

