Malung, stedet i Sverige der de «til alle tider» har sydd skinn.

Nå har jeg vært en tur til Malung i Dalarna, Sverige. Der har de en stolt tradisjon når det gjelder å sy av saueskinn. De omreisende Malung-skinnarne var det første organiserte handverkerlauget i Norden. De sydde skinnfeller, samt kåper og jakker som fortsatt tilhører bunadstradisjonen i distriktet.

Skinnaren

Jeg var invitert som gjesteforeleser på Malungs folehøgskole og for å lære elever på hånverksfag – og lærerne – tradisjonell norsk trykketeknikk på saueskinn. I tillegg var det invitert andre interesserte til min presentasjon, og slik ble jeg kjent med han som jeg vil kalle den moderne Malung-skinnaren. Jeg ble invitert til hans verksted og der var det mye inspirasjon å hente!

Barneklær

Frakk

Damedrakter

 

 

 

 

 

 

 

Han er både en kreativ fyr og har solid forankring i den lokale tradisjonen.

Vesker

Filleryepute med saueskinnskant

 

 

 

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

