Mine skinnfeller hjemme, – i daglig bruk

Jeg bruker å si at skinnfeller er for fine til å ligge på stas. De skal brukes! Nå som det er

-22 her på Gjøvik, er det deilig å ha noen skinnfeller i heimen.

Dette er deilig og varmt å krype innunder på kalde dager.

Dette er deilig og varmt å krype innunder på kalde dager.

Denne fellen sydde jeg for mange år siden. Den er 150 x 150 og er sydd av mellomgrå og mørkegrå gotlandsskinn, samt hvite skinn av leicesterfår. Rutene er 20 x 20 cm, og når vi syr etter tradisjonell metode med bånd over sømmene, blir det ganske mye arbeid (- for å si det forsiktig).

Rutefell med trykk

Rutefell med trykk

Katten er skinnfellekspert og prøveligger alle skinn

Katten er skinnfellekspert og prøveligger alle skinn

En av fordelene med en så kortklippet fell, er at den kan greit brettes sammen og legges f eks over armlenet på en sofa.

En av fordelene med en så kortklippet fell, er at den kan greit brettes sammen og legges f eks over armlenet på en sofa.

Detaler av ruter og farger

Detaler av ruter og farger

Gotlandskrøll

Gotlandskrøll

Fellen med innfelt hjerte, som jeg sydde til meg selv (!) har blitt kopiert mange ganger. Den er litt mindre, 120 x 120. Den ligger på fotskammelen til godstolen min, og er i daglig bruk hele året.

Selv etter flere års daglig bruk holder skinnet seg flott, uten å tove.

Gjennomfarget rødt hjerte

Det røde hjertet sett fra ullsiden.

Det røde hjertet sett fra ullsiden.

Brittfell 09

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Mine ferdige skinnfeller. Bokmerk permalenken.

2 svar til Mine skinnfeller hjemme, – i daglig bruk

  1. Kate sier:

    Your ‘sheep fell’ is wonderful! I love all the fleece colours.
    Kate x

  2. Sist høst sydde jeg skinnfell nummer seks. Denne gav jeg til min bror som fylte «rundt år» nå i januar. Brukte trykkblokker med motiv av bukker som dekor på fellen. Min bror er født i steinbukkens tegn, men det kom jeg ikke på før etter at fellet var ferdig trykket. Litt flaks faktisk at jeg brukte akkurat disse trykkblokkene, for vi har ganske mange mønster å velge imellom. Den ytterste kanten er trykket med en gammel trykkblokk, mest sannsynlig fra India, og som ble kjøpt på en interiørbutikk i Bø i Telemark. Den passet fint til bruk sammen med mønstrene på trykkblokkene som er produsert her i Norge. I kveld skal jeg ikke gjøre annet enn å sitte på min først sydde skinnfell og kose meg med strikketøyet. Riktig god helg alle sammen!

Legg igjen en kommentar

