Arbeidsprosessen

Her er er en bildeserie som viser litt om arbeidsgangen i skinnfellsøm.

Etter å ha klippet ut de hårløse svangene (i "armkroken"), skøter vi inn en bit som passer.

Etter å ha klippet ut de hårløse svangene (i «armkroken»), skøter vi inn en bit som passer. Hjørner og andre biter som måtte mangle, sys på plass og sømmen flates ut før ytterkantane merkes opp.

Renklippet

Når vi velger biter til innskjøting, gjelder det å finne samme ullkvalitet og farge som omkring skjøten.

Når vi velger biter til innskjøting, gjelder det å finne samme ullkvalitet og farge som omkring skjøten.

Når vi har sydd bånd over alle innskjøtingssømmene, syr vi sammen skinnene.

Når vi har sydd bånd over alle innskjøtingssømmene, syr vi sammen skinnene.

Det er lurt å gjemme igjen noen lange bånd til de lange, rette sømmene. Jeg synes det er finest å lage bånd til å legge over sømmene av de samme skinnene som jeg syr fellen av. Skinn fra buken passer best til dette. Mine bånd er 10 mm brede.

Det er lurt å gjemme igjen noen lange bånd til de lange, rette sømmene. Jeg synes det er finest å lage bånd til å legge over sømmene av de samme skinnene som jeg syr fellen av. Skinn fra buken passer best til dette. Mine bånd er 10 mm brede.

Jeg pleier å trykke, - i hvert fall bordene rundt fellen, før jeg syr på brudekanten. Skinnet fra nakkene egner seg best til brudekanten, og det lønner seg å holde god orden på skinnremsene.

Jeg pleier å trykke, – i hvert fall bordene rundt fellen, før jeg syr på brudekanten. Skinnet fra nakkene egner seg best til brudekanten, og det lønner seg å holde god orden på skinnremsene.

Her er brudekanten sydd på og det er sydd "fingre" i hjørnene oppe på fellen

Her er brudekanten sydd på og det er sydd «fingre» i hjørnene oppe på fellen.

- også har jeg trykket min signatur.

– også har jeg trykket min signatur.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Arbeidsprosessen, Mine ferdige skinnfeller. Bokmerk permalenken.

8 svar til Arbeidsprosessen

  1. Signe sier:

    Godt nyttår Britt. Flott at du er i sving att. Kjempefin fell og godt forklart arbeidsprosess. Flotte skinn og flott farge på trykket:) ( som alltid) klem frå Signe

  2. Elisabeth Aaker sier:

    Godt nytt år, Britt! Så fint at du er i gang att. Me har sakna deg og skinnfellbloggen din. Lykke til vidare! Kjakji frå Elisabeth

  3. AnitaBussiahn sier:

    Morsomt å få se fremgangsmåte, mye jobb å sy en fell! utrolig flott, ønsker jeg kunne slikt:) Hva er de «fingrene» i hjørnene?

  4. Linnis sier:

    Hei! Hvordan gjør du det dersom sømmen du skal dekke med bånd er lengre enn båndene du har? Syr du sammen to bånd slik som brudekanten?

    • skinnfell sier:

      Nei, jeg bruker ikke å sy sammen båndene, jeg bare legger det «nye» bandet en cm over det «gamle» og syr to sting gjennom begge båndene. Når jeg syr på den andre siden av båndet, passer jeg også på å få to sting gjennom begge båndene. Da ligger skjøten pent på plass uten å sprike.

Legg igjen en kommentar

