Flere skinnfeller

Skinnfellene jeg har sydd i denne førjulsperioden er av gotlandsfår med 4 cm ullengde. Det er en svært anvendelig skinnfell som kombinerer mange gode bruksegenskaper. Den blir liten nok sammenbrettet til å kunne ligge i sofaen, den har nok ull til å gi den gode «skinnfellfølelsen», den tåler mye bruk uten å bli slitt eller tovet, også kan den vaskes når den blir alt for flekkete.

Bildene mine er fra trykkeprosessen. Jeg bruker rød, smal tape til å merke opp der jeg skal trykke. Denne tapen er ikke et eksklusivt spesialprodukt, men rett og slett slik tape som brukes i frukt- og grønnsaksdisken i dagligvarebutikken. Den er smal, syns godt og setter ikke merker på skinnet. (Jeg lar aldri tape sitte på lenger enn max til neste dag.)

Når det skal være brudekant på fellen, er det en fordel å trykke før kanten sys på. Jeg setter tapen innenfor brudekantbredden, slik at første kantbord kommer en cm innenfor brudekanten.

Jeg synes det er greit å bruke tapen som hjelpemiddel også til å få jevn avstand mellom kantbordene.

Jeg synes det er best å spare seg for de helt store tabbene, slik som å trykke mønsteret på midten av fellen skjevt. For å unngå det investerer jeg heller litt tid i planleggingen. Jeg taper opp rutemønsteret på fellen og trykker først når jeg har sett at det stemmer. Hittil har jeg aldri trykket en perfekt skinnfell, men de helt store brølerene har jeg unngått ved å være grundig i planleggingsfasen.

Disse tre fellene skulle egentlig være helt like, men vrang og sær som jeg er, laget jeg dem litt forskjellige. («Same, same, but different»)

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Mine ferdige skinnfeller, Trykking på skinn. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Flere skinnfeller

  1. Tove-Margrethe Brox sier:

    så moro å se, kjempeflotte feller.

Legg igjen en kommentar

