Trykking på skinn som ikke er sydd

Et soveskinn til baby behøver ikke nødvendigvis å være tilskåret og sydd. Den naturlige fasongen på skinnet gjør det lett å putte beina (sauen sine-) ned under madrassen slik at skinnet ligger stødig på plass.

I folkelig norsk tradisjon var det mange som trodde at symboler som var skjult hadde ekstra kraft. Da er det fint å trykke noen vernesymboler på baksiden av skinnet den nyfødte skal sove på. Her har jeg trykket på et mimosagarvet skinn til mitt nye barnebarn.

Jeg har også trykket på tre stolskinn av spælsau.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Trykking på skinn. Bokmerk permalenken.

5 svar til Trykking på skinn som ikke er sydd

  1. Så kjekkt å se at du gjør dette. De er super fine. Jeg har nemlig også nylig trykket på en fell uten å skjære og sy. Den er til min brors 60-års dag. Det er en stor fell som passer fint i godstolen

  2. Liv Bente sier:

    Hei Britt.
    Eg har nettop fått tak i 4 skinn av Villsau.
    Er no netopp ferdig med å legge dei til salting.
    Er det så at Villsauen bør klippast en gang på vårparten før slakting?
    Eg ser at mine skinn er ganske så langhåra, og er ikkje blitt klipt.
    Så ulla er då veldig tovet. Er det bortkasta arbeid å sende dei til garving eller kan det bli fine skinn av dei alikavel?

    • skinnfell sier:

      Dette er et helt umulig spørsmål å svare klokt på! Svaret må vel være at jeg ikke aner hvordan det vil bli. Jeg synes ikke villsauskinn egner seg for klipping. De har jo lett for å filte seg, men det vil ofte være mulig å gre ut. Hårbalsam og slik som man sprayer i håret til småbarn som får floker i håret er gode hjelpemidler.

  3. Britt Zakrisso sier:

    Hvor kan jeg kjøpe trykkblokker. Syr mye i skinn,men forer alt inntill nå.Håper noen kan hjelpe meg.

Legg igjen en kommentar

