Norske skinn

Synd at det er bortimot umulig å få tak i skinn av norsk pelssau til en overkommelig pris! Jeg var så heldig å få kjøpt noen skinn for en tid siden. Disse er beredt i Norge, så det er litt mere styr å vaske dem, dessuten er de ikke riktig så godt strekt og slipt som de svenske skinnene er. De er også kardet opp etter beredningen, slik at de ser ut som en godt børstet puddel! Det finnes det tiltak mot. Det er bare å dusje ullsiden med rent vann. Bruk ei sprayflaske. Siden vanndråpene gjerne legger seg oppå ulla, må det jobbes litt med å få vannet ned i ulla. Ved å stryke over ulla med handa, kan man få ulla litt våt. Så ristes skinnet ganske kraftig, – og det bør skje utendørs, for det blir temmelig vått omkring. Etter denne behandligen er det viktig at skinnet får ligge til tørk uten noe oppå. Det kommer fram fine krøller som legger seg i «stabler» etter denne behandlingen.

Store, fine skinn som ikke passer sammen med noen andre skinn, kan gjerne bli til små feller som kan brukes i stoler eller som babyskinn. ( Eller de kan bare ligge der og se pene ut! )

Jeg har fått meg noen nye trykkblokker, selv om jeg er den første til å innrømme at jeg hadde rikelig fra før! Den innerste kantborden på denne fellen, samt hjertet og blomsten i midten er kopier av gamle trykkblokker fra Helgeland. De er alle fra Fjellform.

 

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Babyfeller og poser, Mine ferdige skinnfeller. Bokmerk permalenken.

2 svar til Norske skinn

  1. Jeg vil gjerne vinne noen fine sitteunderlag!
    Hilsen Silje:-)

  2. Kjersti Semshaug sier:

    Hvor får en kjøpt skinn?

Legg igjen en kommentar

