Babypose

Babypose av gotlandsskinn er et populært produkt. Selv er jeg temmelig entusiastisk når det gjelder bruksegenskapene til en slik babypose, og tilbakemeldinger fra foreldre er minst like entusiastiske. Det finnes definitive verre ting et barn kan bli «avhengig av» enn en saueskinnspose! I tillegg til at denne vokser med barnet, har den flere prisverdige egenskaper; den er både myk og deilig, vaskbar og slitesterk!

Jeg synes det er fint med ekte hornknapper, så jeg satte i sin tid himmel og jord i bevegelse for å få tak i det. Når knappene og hempene skal sys i, må jeg mobilisere all min tålmodighet, for det blir jo ganske mange. Det er best med tre knapper og tre hemper på hver side, altså tilsammen12 tvinnede hemper, hvorav  6 med knapper.

Jeg pleier å sy fast hempa i skinnet under kanten, og når begge ender av hempa er sydd godt fast, syr jeg kanten nedtil, slik at den ikke skal «gape» når posen er i bruk.

Her er hempa i øvre hjørne, før jeg har sydd nedtil kanten.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Babyfeller og poser. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Babypose

  1. Linda Kristin sier:

    Utrolig flott pose! Jeg skal til å lage min andre skinnfell, er en stund siden jeg har vært på kurs nå. Lurte på om du anbefaler å skjære opp skinnet til den formen man vi ha det, og så begynne med skjøting? (Eller skjøte først, for å få det så stort og firkantet som mulig.)

    Og lurte også på om du regner over hvor mye du trenger til brudekant før du begynner å skjære? Har du en tommelfingerregel på dette? (Jeg har boka di, men sto ikke noe der om akkurat det.)

Legg igjen en kommentar

