Endelig har jeg gotlandsskinn igjen!

Det har vært, – og er, et evindelig strev og en kamp å få tak i fine skinn av gotlandsfår. Skjønt hvis du er villig til å betale hvor mye som helst kan det vel alltid skaffes. Når man driver med skinnfellsøm går det jo med flere skinn til hver fell, så prosjektene blir ganske prisfølsomme. Nå har jeg nettopp vært i Sverige og holdt kurs i trykking (se innlegget under) og lyktes å få med meg både den ene og den andre sorten gotlandsskinn hjem.

De mest populære skinnene til skinnfeller, både små og store, er gotlandsskinn som er klippet til ca 40 mm ullengde. Det er lang nok ull til at det blir en real skinnfellfølelse, og kort nok til at fellen blir lett å håndtere og lar seg greit brette sammen og legge over et armlene på en sofa i stua. – Det er jo der vi må ha fellen for at den skal bli brukt daglig!

I tillegg til de grå gotlandsskinnene har jeg kjøpt med noen hvite skinn av svensk pelsfår. Disse er klippet på samme ullengde som gotlandsskinnene, ca 40 mm. Jeg ønsker at jeg hadde greid å få kloa i noen skinn av de fantastiske, lette, kortklipte leicesterfårene, men det lyktes jeg ikke med nå.

Fra en av de beste besetningene i Sverige, har jeg kjøpt noen få skinn. De er ekstra flotte!

Jeg har brukt å si at uklippet gotlandsfår er det mest eksklusive av det eksklusive. Det står jeg ved! Det er bare de aller beste skinnene som kan beredes på denne måten. Da får vi heller tåle at de koster «det hvite ut av øyet».

Men vi trenger jo ikke å bruke slike superlekre sinn til alt. Til sitteunderlag er det jo egentlig vel så bra å bruke tettere skinn som gir et mykt og solid underlag til å sitte på. Dette er «billigskinn» som også er beredt med krom slik at de holder seg myke om de er blitt våte.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i skinn til salgs og merket med . Bokmerk permalenken.

4 svar til Endelig har jeg gotlandsskinn igjen!

  1. curlysheep sier:

    Love your work just trying to figure how to read it in English. My Norwegian is not good but I did spend several months there years ago.
    Jen

    • Knut Nygård sier:

      Hei igjen!
      Jeg ringte for noen minutter siden (19.09.11. kl. 14.30), og lurer i første omgang på pris og størrelse for et skinn av Godtlandsfår. Kanskje det kan lønne seg med en rimeligere utgave i starten?
      Går det an å evt. få beskjed om kurs i Nærheten (f. eks. Kongsvinger). Hva vil det innebære om vi anmoder deg om et kurs lokalt, f. eks. i regi av velforeningen?
      Her i området er det en gruppe som kaller seg «Kreative odølinger». Jeg er ikke med der, men de som er aktive er flinke på forskjellige områder. Kanskje skinnfellmakeri kan bli et supplement?

      • skinnfell sier:

        Hei igjen
        Gotlandsskinn med 20 mm ullengde er velegnet til bekledning. Da fyller ikke ulla opp for mye, samtidig er disse skinnene slitesterke og vaskbare. De koster 1 500 kr pr skinn. Størelsen på skinnene pleier å være slik at når vi syr fell av dem, bruker vi å ha tilskjæringsstørrelse på 60 x 75 cm. Men skinnet er jo ikke et rektangel i utgangspunket, så her vil det være skinn utenfor dette rektangelet, men også være hårløse partier, «svanger», ved beina på sauen. vi pleier også ofte å skjøte inn ved nakken.
        Jeg har hvite, uklippede men ganske korthårede, skinn som er litt mindre, ca 55 x 70. samt «sitteunderlagskinn» som er tette i ulla, og noe større. Både de hvite og de jeg kaller «sitteunderlagskinn» er vaskbare og koster 950 kr/stk.
        Jeg har ingen konkrete planer om kurs i ditt distrikt nå framover, men klarer du å samle mange nok til at prisen for den enkelte ikke blir for høy, 8 – 12 deltakere, kommer jeg gjerne. Jeg pleier å være fullbooket vel et halvt år framover.
        Hilsen Britt

  2. Marin sier:

    Hei
    Ser dette er gammelt innlegg, men er interessert i å kjøpe skinn
    Det er tid for å ta frem hagemøblene nå – og hva er veil ikke bedre enn en skinnfell i stolen når det er litt kaldt i vårluften🙂

Legg igjen en kommentar

