Sitteunderlag av den mer forseggjorte typen!

Siden vi enda ikke er klare for påskefjellet, har jeg kost meg med å lage et par sitteunderlag.

Det er muligens ikke utpreget lurt å kante med farget skinn, for det kan jo farge av når/hvis det blir vått. – Men jeg synes det er så stilig, at når jeg først skal ta meg bryet med å kante, vil jeg gjerne unne meg litt farger! Jeg har en teori som går ut på at hvis jeg ikke lar det være klissvått, men tørker det ved å klemme det i et frottehåndkle, vil ikke farget vann fra kantskinnet trekke innover i saueskinnet.

 Det er foreløpig bare en teori.

Når jeg syr på kantebåndet, bruker jeg dobbel lintråd på den første sømmen. Den andre sømmen, den som blir synelig, velger jeg å sy med en tråd som er mest mulig lik fargen på skinnet i kantebåndet. Da må jeg gå på akkord med kravet om å sy med lin som ikke morkner. Jeg har sydd disse kantene med vanelig sytråd i polyester. Det er jo litt forskjell på en skinnfell som skal vare i generasjoner og et sitteunderlag som bare er en liten ting til å ha under rompa på tur.

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Småting i saueskinn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

