Sitteunderlag til påske

Sitteunderlag er det enkleste man kan lage av saueskinn, men det forutsetter at man har skinn av riktig kvalitet. Jeg synes det må være en forutsetning at noe man skal ha med seg ut på tur og sitte på, tåler å bli vått, uten at det skal bli ødelagt. Man bør vel også kunne vaske det uten for mye styr. Videre bør det være varmt og forholdsvis tett skinn, slik at det blir mykt og godt å sitte på.  – Også bør det ikke ta for stor plass i sekken.

Egentlig mener jeg at ingen saueskinnsprodukter skal ha en klippet kant som avslutning. Enten skal det brettes inn en «fald», eller man skal ha som på skinnfellene; brudekant eller hverdagskant.  Brudekant synes jeg er upraktisk på et sitteunderlag, men hverdagskant er jo flott! Problemet er bare at hvis man skal selge et sitteunderlag til en forholdsvis rimelig pris, eller gi bort en enkel gave, nytter det ikke å sy 3,2 meter handsøm på produktet!  Men selvfølgelig blir det mye mere ferdig og forseggjort med en sydd kant rundt:

Kanten rundt dette sitteunderlaget et svinemokka, altså semsket skinn. Det er ganske lett å sy. Det sys på omtrent som et skråbånd, så man må altså sy to sømmer rundt: først små tråklesting (forsting) 3 – 4 mm inn fra kanten, så bretter man rundt og syr faldesting.

Jeg lager sitteunderlag på 40 x 40 cm. – Men rumper er jo forskjellige både i størrelse og fasong, så det er mulighet for variasjon her!

For å utnytte materialet er det nødvendig å skjøte. Jeg bruker å få to hele og ett eller to sitteunderlag med skjøter på av ett skinn.

Når jeg skjøter sitteunderlagene bruker jeg samme teknikken som i fellsøm, altså beltesøm. Båndene som jeg syr over sømmene lager jeg av bukskinnet fra samme skinn som jeg lager sitteunderlagene av .

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Småting i saueskinn. Bokmerk permalenken.

2 svar til Sitteunderlag til påske

  1. Katrine sier:

    Hva anser du som «skinn av rett kvalitet»? Hvaslags skinn er disse laget av? Kan man lage slikt av sau, eller må man ha lamskinn?

    • skinnfell sier:

      Hei Katrine

      Til sitteunderlag bruker jeg skinn som jeg aldri ville funnet p bruke til skinnfell. Det behver slett ikke vre lammeskinn, og det kan gjerne vre ganske tette skinn, slike som vi gjerne ( ganske nedsettende) kaller «tffelskinn». Om skinnet er hardt gjr heller ikke mye hvis da allikevel ikke skal sy det. Det viktigste er at skinnet er kromberedt, eller i hvert fall «vaskbar kjemisk beredning». Skinnene som jeg har brukt er av svenske blandingsraser. Skinnene er klippet p 40 mm ullengde. De er kromberedte. Det ser du ved at de er litt blgr p baksiden.

      Hilsen Britt

Legg igjen en kommentar

