System i trykkblokkene

Dette var en større jobb enn jeg hadde tenkt, men nå er jobben gjort og systemet er «perfekt». Jeg har altså sortert alle blokkene mine, lagd avtrykk, kopiert avtrykkene, lagd eller hentet fra Fjellform sin produktliste miniversjoner av alle avtrykkene, sortert i mapper med plastlommer og merket tydelig alle mappene og hver enkelt plastlomme !!

Jeg holder meg med den luksus at jeg skaffer et stort antall trykkblokker. Det er jo mange som bruker mine blokker både på kurs og her på verkstedet mitt, så jeg synes ikke det er spesielt råflott. Tidligere var det dyrt og vanskelig å skaffe trykkblokker, men nå som de kan kjøpes av Fjellform, er det jo overkommelig. Jeg har hatt disse trykkblokkene helt siden Ivar Haugen startet å produsere dem, og de tåler hard bruk.

Forskjellen på håndskårne trykkblokker og de som blir produsert hos Fjellform er at mens treskjærere skjærer langs treets vokseretning, blir de maskinlagde blokkene frest i endeved. Materialet som blir brukt er i begge tilfelle bjørk, men til fresing av blokker blir materialet først laminert, så skåret i «plater» på tvers av veden, også blir blokkene frest ut i disse platene. Fordelen med det er at treet blir stabilt og slår seg ikke. Det må jo tåle å bli vått og tørt mange ganger, så mange håndskårne blokker har en lei tendens til å sprekke.

Jeg håper denne beskrivelsen er riktig, for akkurat slik som tidligere tiders skinnfellmakere som regel ikke var særlig gode treskjærere, har jeg i grunnen ikke peiling! Det gjelder å finne fram til noen som kan.

http://www.fjellform.no/

Om skinnfell

Skinnfellmaker
Dette innlegget ble publisert i Andre prosjekter. Bokmerk permalenken.

Ett svar til System i trykkblokkene

  1. Martha Joy sier:

    Å, herlig med system! Det var litt av en jobb, kan jeg tenke meg. Men deilig når det er ferdig. Kanskje det blir lettere for kursdeltakere å velge motiver nå når de kan bla gjennom heftene istedenfor å sitte og ser gjennom bunker med blokker? Ikke at jeg vet hvordan du vanligvis gjør det, da, det var bare noe av det første som slo meg 🙂

Legg igjen en kommentar

